Kerbala University
  • Register
  • Login
  • العربیة

journal of kerbala university

  • Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Subject
    • Keyword Index
    • Author Index
    • Indexing Databases XML
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • News
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
Advanced Search

Notice

As part of Open Journals’ initiatives, we create website for scholarly open access journals. If you are responsible for this journal and would like to know more about how to use the editorial system, please visit our website at https://ejournalplus.com or
send us an email to info@ejournalplus.com

We will contact you soon

  1. Home
  2. Volume 14, Issue 3
  3. Author

ISSN: 1813-0410

Volume14, Issue3

Effectiveness using instructional games in Achievement material Social for female pupils of fifth primary class

journal of kerbala university, 2018, Volume 14, Issue 3, Pages 202-227

  • Show Article
  • Download
  • Cite
  • Statistics
  • Share

Abstract

THIS RESEARCH AIMED TO KNOW EFFECTIVENESS USING GAMES IN ACHIEVEMENT FEMALE PUPILS OF FIFTH PRIMARY CLASS IN SOCIAL, AND TO ACHIEVE AIM OF THE RESEARCH , THE RESEARCHER HAS PUT THE FOLLOWING ZERO HYPOTHESIS : THERE IS NO STATISTIC INDICATIVE DIFFERENCE IN LEVEL (0,05) THE AVERAGE OF LEARNING FEMALE PUPILS OF FIRST EXPERIMENTAL GROUP WHO STUDIED SOCIAL BY USING INSTRUCTIONAL GAMES AND AVERAGE OF LEARNING THE PUPILS OF CONTROL GROUP WHO STUDIED SOCIAL TRADITIONAL METHOD ". THE RESEARCHER HAS CHOSEN THE EXPERIMENTAL DESIGN OF PARTIAL CONTROL AND AL THEAQIYA PRIMARY SCHOOL FOR GIRLS INCENTER KARBALA WAS CHOSE NRANDOMLY TO BE THE SAMPLE OF STUDY . THE SAMPLE OF RESEARCH IS (75) PUPILS OF FIFTH PRIMARY CLASS FOR ACADEMIC YEAR ( 2014 – 2015) THEY ARE DISTRIBUTED INTO TWO GROUPS, TO (38) IN EXPERIMENTAL GROUP AND (37) IN EXACTLY GROUP TO ATTAINED ON THE STATISTICAL EQUIVALENT IN THE TWO GROUPS FOR IN THE RESEARCH IN SOME VARIABLES ARE (AGE OF PUPILS BY MONTH, EDUCATION OF THEIR PARENTHOOD).
THE RESEARCH HAS FORMED (104) BEHAVIOURAL AIMS AND SHE HAS PREPARED TEACHING PLANS FOR THE SUBJECTS OF THE TWO CHAPTERS, THE FIRST AND THE SECOND , FROM THE SOURCE SOCIAL MATERIALS WHICH WILL BE TAUGHT IN THE EXPERIMENT ON THE LIGHT OF THE BOOK CONTENT AND FORMED BEHAVIOURAL AIMS AND DUE TO USED METHODS.SHE HAS PREPARED LEARNING POST - TEST IN SOCIAL- TEST CONSISTED OF(40)ITEMS , AFTER ENSURING OF ITS CORRECTNESS TO BE EXAMINED BY AGROUP OF EXPERTS AND REFEREES .WHILE STABILITY WAS KNOWN BY USING SPIRMANN - PERWANN EQUATION , WHICH HAVE VALUE ,THE EXPERIMENT ENDED ON THE TWO GROUPS OF PUPILS . AND WHEN THE DATA TREATED STATISTICALLY BY USING THE FARE WAY TESTING FOR TWO INDEPENDENT SAMPLES WHICH CALLED (T-TEST) .THE CONCLUSION FOR THE STUDY IS : THE DIFFERENT IN THE STATISTICAL SIGN AT THE LEVEL (0.05)BETWEEN THE MEDIUM FOR THE FEMALES(PUPILS)WHICH STUDIED BY USING THE INSTRUCTIONAL GAMES IN ACHIEVEMENT AND THE CONTROL GROUP HAS STUDIED WITH A TRADITIONAL METHOD , THE LEVEL OF DIFFICULTY OF ITS ITEMS AND STRENGTH RECOGNITION AND ITS WRONG ALTERNATIVES ACTIVITY.
AFTER THE RESEARCHER HAD STUDIED THE MATERIALS DURING THE TIME OF EXPERIMENT THAT LASTED EIGHT WEEKS STARTED FROM 2014/10 /16 UNTIL 2015/1/4. IN THE LIGHT OF THE RESULTS THE RESEARCHER REACHED TO , SHE RECOMMENDED WITH :
HOLDING TRAINING COURSES FOR INSTRUCTIONAL GAMES AND APPLYING IT IN TEACHING SOCIAL.
NECESSITY OF AFFIRMING THE TEACHING SUPERVISOR ON THE IMPORTANCE OF APPLYING INSTRUCTIONAL GAMES NING IN EDUCATION DURING THEIR PRACTICAL VISITS TO TEACHERS OF SOCIAL.
NECESSITY OF BRIEFING TEACHERS OF SOCIAL OF PRIMARY SCHOOL ON METHODS INSTRUCTIONAL GAMES TO USE THEM IN TEACHING.
IN ORDER TO ACCOMPLISH THE SIDES OF THE RESEARCH, THE RESEARCHER SUGGESTS THE FOLLOWING :
PRACTICING SIMILAR STUDIES ON OTHER CLASSES IN SOCIAL.
PRACTICING SIMILAR STUDIES AIMING AT KNOWING THE EFFECTS OF COMPETITION LEARNING ON THE OTHER VARIABLES LIKE PERFORMANCE LEVEL , TRENDS, DEVELOPING OF INSTRUCTIONAL GAMES.
يهدف البحث الحالي الى تعرف أثر استعمال الألعاب التعليمية في تحصيل مادة الاجتماعيات لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي . ولتحقيق هدف البحث وضعت الباحثة الفرضية الصفرية الاتية : "لا يوجد هناك فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05,0) بين متوسط درجات تحصيل تلميذات المجموعة التجريبية التي تدرس الاجتماعيات بالألعاب التعليمية.والضابطة التي تدرس الاجتماعيات بالطريقة التقليدية".
اختارت الباحثة التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي،وتم اختيار مدرسة اللاذقية للبنات في مركز محافظة كربلاء المقدسة بصورة قصدية لتكون عينة للدراسة،وتألفت عينة الدراسة من(75)تلميذة من تلميذات الصف الخامس الابتدائي للعام الدراسي (2014–2015) م، تم توزيعهن على مجموعتين، وكان عدد التلميذات (38) تلميذة في المجموعة التجريبية و(37) في المجموعة الضابطة.وأجرت الباحثة تكافؤا بين تلميذات مجموعتي البحث في بعض المتغيرات منها (عمر التلميذات محسوبا بالشهور، التحصيل الدراسي للوالدين).
صاغت الباحثة (104) هدفاً سلوكياً ، وأعدَّت خططاً تدريسيةً لموضوعات الاجتماعيات للفصلين الأول والثاني التي ُدرست في التجربة في ضوء محتوى الكتاب والاهداف السلوكية، وأعدَّت اختباراً تحصيلياً نهائياً في مادة الاجتماعيات من نوع الاختيار من متعدد تكوّن من(40)فقرة،بعد التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من السادة الخبراء والمحكمين،اما الثبات فقد استخرج باستخدام معادلة سيبرمان براون،والذي طبق في نهاية التجربة على تلميذات المجموعتين ، وبعد معالجة البيانات احصائيا باستخدام الأختبار التائي لعينتين مستقلتين T- TEST)) توصلت الباحثة الى :وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (05,0)بين متوسط تحصيل تلميذات المجموعة التجريبية التي درست باستعمال الألعاب التعليمية في التحصيل وبين المجموعة الضابطة التي دُرِّست بالطريقة التقليدية، وتم حساب مستوى صعوبة وسهولة فقراته ، وقوة تمييزها ، وفعالية بدائله المخطوءة، وبعد أن درَّست الباحثة الموضوعات في أثناء مدة التجربة التي استمرت ثمانية أسابيع بدءاً من يوم الخميس 16/10/2014، وانتهت يوم الاحد 4/1/ 2015. وفي ضوء النتائج التي توصلت اليها الباحثة توصي بالآتي:
1- اعتماد الألعاب التعليمية في تدريس مادة الاجتماعيات لتلميذات الصف الخامس الابتدائي.
2- تنظيم دورات تدريبية للمعلمين على الألعاب التعليمية وتطبيقها في تدريس مادة الاجتماعيات.
3- ضرورة تأكيد المشرفين التربويين على أهمية الألعاب التعليمية في التدريس أثناء زياراتهم الميدانية لمعلمي ومعلمات مادة الاجتماعيات. واستكمالا لجوانب البحث الحالي تقترح الباحثة الأتي:
1ـ اجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية تتناول تحصيل التلميذات في مراحل دراسية أخرى.
2ـ إجراء دراسة تجريبية تهدف إلى تعرف اثر استعمال اللعب التمثيلي في تحصيل التلميذات.
Keywords:
  • PDF
  • XML
(2018). Effectiveness using instructional games in Achievement material Social for female pupils of fifth primary class. journal of kerbala university, 14(3), 202-227.
. "Effectiveness using instructional games in Achievement material Social for female pupils of fifth primary class". journal of kerbala university, 14, 3, 2018, 202-227.
(2018). 'Effectiveness using instructional games in Achievement material Social for female pupils of fifth primary class', journal of kerbala university, 14(3), pp. 202-227.
Effectiveness using instructional games in Achievement material Social for female pupils of fifth primary class. journal of kerbala university, 2018; 14(3): 202-227.
  • RIS
  • EndNote
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • Harvard
  • Vancouver
  • Article View: 107
  • PDF Download: 41
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google
  • Telegram
Journal Information

Publisher: Kerbala University

Email:  Journal@uokerbala.edu.iq

  • Home
  • Glossary
  • News
  • Aims and Scope
  • Privacy Policy
  • Sitemap
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)

Powered by eJournalPlus